måndag 3 april 2017

(349) Luukas kirjoittaa Teofilukselle ( A-O)

(349) LUUKAS Kirjoittaa TEOFILUKSELLE

Luukas, jalo lääkäri,
Paavalin matkatoveri,
kreikkalainen tutkija,
uskollinen todistaja,
etsi itse totuutta
ja häntä käytti Jumala
ja Hengen voima taivaasta.
Kuin aamuruskon helmasta
Luukas nousi alttiina
ja kautta aikain ikuisten
kuin tuike tähtitarhojen
seurakunta vahvistuu,
pelastuu ja parantuu.

Alfasta Luukas Omegaan
totuudesta todistaa.
”Oi, Teofilus, kollega,
ja Jumalaa rakastava!
Sinulle tahdon kirjoittaa
ihmeellistä sanomaa,
mitä on tapahtumassa:
Kansaa on parantumassa!
Alfasta aivan Omegaan!
On terveyslähde tulvillaan! ”

Alfasta järjestyksessä
Omegaan on nyt tässä
tapahtumat, opetus,
Jumalan Pojan vaellus.

ALFA (1)
Rooman aikana
Herodes oli Juudassa.
Siellä pappi Aaronin
saa Johanneksen, nasiirin.
Niin Gabriel, Herran enkeli
Pyhäkössä ilmoitti.
Myös Galilean maassakin
ilmeni sama enkeli.
Maria - Salomonista-
Daavidin kuningassuvusta
Pyhän Hengen kohtasi.
Alttiina sielu totteli.
Luojan luomisvoimia
ei uusi eeva tuhoa.

VITA (2)
Augustuksen päivinä
lasketaan väestöä.
Verotetaan maailma.
Liikutetaan heimoja.
Beetlehemin vuorilla
syntyy nyt Vapahtaja.
Taivaan Sotajoukotkin
Messiaasta todisti.

GAMMA (3)
Airueena Messiaan
Johannes alkaa todistaa.
Tiberius oli vallassa.
Pilatus maaherrana.
Herodeksen sukua
edelleen on vallassa.
Myös Joosef, poika Naatanin
on juurta Juudan Daavidin
ja suojaa Poikaa Marian
kauhuilta lasten surmaajan.

THELTA (4)
Nasiiri, ariut, Johannes
kostoi vedessä jeesuksen.
Sen jälkeen Henki Taivaasta
kuljetti nurota Jeesusta.
Hän erämaassa paastosi,
saatanan voitti, palasi
ja sitten synagogissa
opetti Hengen voimassa
ja solmi aikaan saarnansa
ajan Jesajan kirjasta.
Hän opetata ja parantaa
ja ympäristöt kokoaa.
Aamusta iltaan sairaita
on Jeesuksen huoneen ovella.

EPSILON(5)
On kansaa nyt niin viljalti,
että rantaan asteli
ja kalastajan veneestä
Jumalan sanaa selittää.
Vesi kantaa sanomaa.
Saa kalastajat seuraansa:
kaksi veljesparia
ensimmäisten joukossa.
Pitaalikin paranee!
Maan ääri tähän vastailee.
Galileasta, kylistä,
pääkaupungista ylhäältä
tulvii laaksoon joukkoja,
myös äitejä ja lapsia.
Purkivat kerran katonkin,
kun laskivat sisään paarin!
Leeviläisen valitsi.
On joukossa nyt kirjuri.
Tullimies tarkka kirjoittaa:
Matteuksena tunnetaan.

ZITA (6)
Opetus laista sapatin
mullisti vanhan tavankin:
Materian lepuuttamista
varsinaisesti ei tarvita,
sillä aine luomishetkestä,
on itsessään jo lepäävä,
vaan sielu Luojan ystävän
lepää Luojan Hengestä.
Kaksitoista valintaa
Jeesus sitten suorittaa.
Hänestä voimaa virtasi:
Jokaisen voima paransi.
Autuuden opin oppia
saa apostolit Herralta.

IITA (7)
Upseeri Kapernaumissa
on uskossansa vahvana.
Hän on Rooman kansasta.
Saa huomiota uskonsa.
Nainin lesken poikakin
paarilta palaa takaisin
leskiäidin turvaksi!
Niin taivas tätä armahti.
Naista Poika Jumalan
kohteli uihmisarvolla,
mitä maa ei tuntenut,
maanpiiri koskaan kokenut!

THITA(8)
Kaupungista kaupunkiin,
kylästä kylään vaelsi
saarnaten, parantaen,
sanomaa opettaen.
Vie kaksitoista mukanaan
työtään opettelemaan:
valtakunnan sanomaa,
Jumalan omaa tahtoa,
miten ihmiskunnassa
voi hyvä tahto versoa.
Vertauksin kylvää sanaa,
On kansaa koossa valtavana.
Lapset, nuoret kuuntelevat.
Vanhat, viisaat vaikenevat.
(Äiti ja omat veljetkään
eivät tungokselta pääsekään
tuomaan eväitä vesipulloa
Jeesukselle huolissaan).
Myrskytuulen vaiensi
ja aallon hyrskyt asetti
ja käski aineen levätä,
ja kohinastaan hiljetä.
Golanilla vaelsi,
Myös Gerasassa paransi!
Ja Jairus, synagogasta
sai tyttärensä kuolosta.

YOTA (9)
Hän kaksitoista lähetti
ja voimalla heidät varusti.
Kylästä kylään kulkivat,
sairaat niissä paransivat!

Johannes , airut, mestattiin-
Herodes hänet surmautti.

Ruokki Jeesus taivaan leivällä
tuhansia perheitä
Beetsaidan vuoren seuduilla
autiossa tienoossa.

Korkealla vuorella
kävi neljä rukoilemassa.
Siellä Mooses sekä Elia
kohtasivat Jeesusta,
Uuden Liiton solmijaa.
Kolme oli todistajaa.
Sebedeuksen pojat, Pietari
Jeesuksen kirkkauden näki.
Yhä vaikeampia tauteja
Jeesuksen voima parantaa
ja Hän kääntää katseensa Siioniin
ja vnousee Hengessä Jerusalemiin.

KAPPA (10)
Seitsemänkymmentä airutta
lähettää , muuta valittua,
kaksittain edeltä kulkemaan
joka kaupunkiin, myös Samariaan,
jonne on itse matkalla
tuomaan Isänsä valtakuntaa.
”Parantakaa sairaat, sanokaa,
teitä lähellä on Jumalan valtakunta!”
On Korasin, Beetsaida takana jo.
On edessä Juudea, Jeriko.
Hän oepttaa uuden salaisuuden:
hyvyyden tien ja laupeuden
jotka Jumalan maassa on suurempaa
kuin tyly pappeus , ruoskiva laki maan.
Viikunanraakileen kylässä
on sisarkatrasta, ystävää.

LAMDA(11)
Opetuslapset haluavat
rukoukseensa taivaan sanat.
Jeesus ISÄ-MEIDÄN rukouksen
opettaa ikuisen, ihmeellisen.
Myös Öljymäelle vaeltaa
kansaa vuorilta , laaksoista,
ja Temppelin viisat myös tulevat
ja Häntä koteihin kutsuvat.
Siitä syntyi keskustelua monta,
ristiriitaakin ratkaisematonta.

MI (12)
Tuhatmäärin jo kansaa Juudeassa
ja Banjamininkin laaksoista
on opetusta kuuntelemassa,
kysymässä ja pohtimassa,
sillä israelilainen odottaa
aina Messiasta, Pelastajaa,
jola opttaa hallitusvaltikan
ja palauttaa Daavidin kunnian.

NI (13)
Oli Siiloan torni kaatunut.
Sekin mainitaan.
Oli Pilatus kansaa surmannut,
ja se väärys noteerataan.
Viinipuusta on sitten vertaus.
Sinapinsiemenestä on opetus.
Niin myös hapatuksesta
ja taivaan ahtaasta portista.

XI (14)
Vaikea diabetes parannuksen saa.
Sapattionnettomuuksista on lain tulkintaa.
Juhlien järjestämiset
ja kustannuslaskelmat
saavat opetuksesta
raamit molemmat.

OMIKRON (15)
On vertauksia lisää:
Vertaus lampaasta
kadonneesta hopeakorusta
ja tuhlaajapojasta.

PII ( 16)
Miten materian käyttö
voi olla järkevää
Ja uskollinen vähässä
saa uutta tehtävää.

Johannekseen asti
oli Laki Mooseksen
Lain aitaus suojaavainen,
kuten sanat profeettojen.
Vaan siitä eteenpäin
kaikuu Sanoma
ja sisältönä sillä on
valtakunta Jumalan.
Taivas sekä maa
ennemmin katoaa
ennenkuin laista
katoaa piirtokaan.
Rikasmies ja Lasarus
on vertauksena sovellus.

RHO ( 17)
On maininta myllynkivistä
viettelymsten yhteydessä.
Seurakunnassa anteksiantamus
on taivaallinen ominaisuus.
Usko ja uskollisuus!
Tervehtyminen ja kiitollisuus!
Muista Lootin vaimoa
äläkä sielua kadota!


SIHMA (18)
Olisiko Taivaan Jumala
julmemp ihmistuomaria?
Jumala toimittaa oikeuden
uskollisilleen ja valituilleen.
Ei pidä ylenkatsoa,
toisen uskoa, hartautta.
Lapsille on helpompaa
Jumalan valtakunta omistaa.
Lapsille siis sallikaa
Jumalan sanan tietoa.
Moni tukkii materiallaan
tien Jumalan valtakuntaan.

Jeesus alkaa valaista
Jumalan Pojan kohtaloa.
Sitä ei voida käsittää
(Miksi ei nyt jo pystyttää
voisi valtaa Daavidin
Jumalan valtakunnassakin?)
Sokea parannetaan,
kun jerikoa ohitetaan.

TAF (19)
Jerikossa Sakkeus.
Publikaanijohtaja,
viikunapuuhun kiipesi,
tahtoi nähdä Jeesusta.
Tuli Jerikoon juhlat.
Oli Jeesus vieraana.
Sakkeus ben Aabraham
pelastettuna!
Kun vuorta ylös noustiin
Jerusalemiin päin,
vertauksen kuninkaasta
kertoi Jeesus näin:
Mies suvusuta jalosta
kauas maastansa
lähti kuninkuutta
hankkimaan kaukana.
Palasi kuninkaana ja
omaisuuttansa
ja leivisköitään peri
nyt palvelijoiltansa…

Vertauiksen jälkeen
Beetfageen saavuttiin.
Öljymäen Betanista
jo ratsu tarvittiin.
Alas Öljymäkeä
Hän ratsasti aasilla
ja kansanjoukon kera
oli Pyhäkön juurella.

IPSILON (20)
saarnasi Pyhäkössä
suurella vallalla.
Siellä sairaat paransi
Jumalan voimalla.
Kansalle vertauksin
Hän kertoi tulevaa.
Opetti Pyhää Kansaa,
taivaan viinipuutarhaa
Kulmakiven asian
valaisi myös Sanalla.
Keisarin kuva on rahassa,
vaan Jumalan kuva on Aadamissa.
Keisari kantaa veroaam
Jumala kyselee Aadamiaan.
Arvolliset uuteen maailmaan
ovat kuin enkelit taivaassaan.
Jumalassa nukkuneet heräävät
ja iankaikkisesti elävät.

FI (21)
Jumala näkee sydämen
ja lahjan antajan jokaisen.
Temppeli on ihana,
koristettu lahjoilla.
Vaan viha, julma, valtava
on Pyhäkköä kohtaava
ja suuri vaiva päällä maan
on Pyhän Kansan osana,
sillä tallaa pakanat
kauan Jerusalemia
(-kun jalo mies kansasta
kuninkuutta on hankkimassa
kaukaisissa kansoissa-
tämä kestää aikoja-)
Merkkinä: viikunapuu
jälleen kasvaa, uudistuu.
Puut kaikki silloin tarkatkaa.
Kesä saapuu. Versoo maa.
Taivas, maa, katoavat,
vaan katoa ei Jeesuksen sanat!
Valvokaa, rukoilkaa-
Ihmisen Poika kun palaa,
saatte silloin ilolla
Kuninkaanne kohdata!
Näin Pyhäkössä päivin opetti.
Yöt Öljymäellä Hän vietti.
Kaikki kansa varhain aamulla
jo Pyhäkössä odottaa!

CHI (22)
Kolmantena pääsiäisenä
tapahtui jotain ikävää.
Kolme ja puoli vuotta koulussa
oli opetettu joka opetuslasta,
vaan yksi heistä kavalsikin
katkerasti Mestarin.
Ystävistä parhainkin
kielsi tuntevansa Mestarin.
Enkeli tuli taivaasta
Jeesukselle Getsemanessa.
Vahvisti taivasvoimilla
ennen vääriä tuomioita.

PSI (23)
Oli Pilatus vielä maaherrana
ja herodes oli kaupungissa.
Teokraattinen johto ja kansakin
osallistui vääriin tuomioihin.
Rooman tapaan ristiinnaulittiin.
Kolmella kielellä merkattiin
syyksi, että Hän Messias
on Juudan Kansan Kuningas.
Neuvoston jäsen Joosef-niminen
eräs hurskas arimatealainen
hautasi hänet kalliohautaansa
Sanhedrinin hauta-alueessa.

OMEGA (24)
Enkelit tulivat taivaasta
vierittivät kiven haudalta
ja tuli paikalle uskovat,
näkivät siellä käärinliinat.
Emmauksen tiellä Kleopas
ja toverinsa vaelsivat.
Silloin heitä vastassa
Oli jeesus Juudassa.
Kirjoitukset selitti.
Profeettain sanat valisti.
Sitten Siionvuorella
apostolijoukossa:
Hän myös tuli huoneeseen
vahvistamaan opetuksen:
Mooses, Laki, profeetat,
Daavidin psalmit ihanat,
Kirjoitukset edeltä:
että on tuleva se päivä,
kun synti sinetillä lukitaan
ja pahat teot sovitetaan.
On Vanhurskaus iankaikkinen
lunastustyössä Jeesuksen
On KaikkeinPyhin voideltu.
Näky ja profeetta sinetillä vahvistettu.

Nyt todistajat maailmaan
Hän on lähettävä saarnaamaan.
Hän taivaasta Hengen lähettää
”Kaupungissa vielä pysykää.”

Öljymäeltä taivaaseen
Hän palasi kotiin isälleen
ja apostolit Temppelissä
odottivat vuorella pyhällä.

JATKO:
II KIRJE TEOFILUKSELLE ( Apostolien teot) Lue myös Daniel 9 ja 12)















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar